Gezocht: Leden bezwaarschriftencommissie Bergen op Zoom
Gemeente Bergen op Zoom
Solliciteer uiterlijk vrijdag 10 oktober
plaatsBergen op Zoomsalaris200 - 225 onderwijsWO+ vervaldatumNog 26 dagen
De algemene kamer behandelt alle bezwaarschriften tegen besluiten van het gemeentebestuur met uitzondering van sociale zaken en belastingen.
De hoorzittingen vinden plaats op de maandagmiddag volgens een rooster. De zittingen vinden doorgaans om de twee weken plaats.
De hoorzittingen vinden doorgaans één keer per maand plaats op de maandagmiddag, volgens een vooraf vastgesteld rooster. Per hoorzitting wordt gewerkt met een wisselende voorzitter uit de commissieleden.
Geïnteresseerd? Stuur ons dan je CV en motivatie via de onderstaande sollicitatieknop. Dit kan t/m 10 oktober a.s.

De hoorzittingen vinden plaats op de maandagmiddag volgens een rooster. De zittingen vinden doorgaans om de twee weken plaats.
Kamer sociale aangelegenheden
De kamer sociale aangelegenheden behandelt bezwaarschriften over besluiten op het terrein van de sociale zekerheid, waaronder besluiten op grond van de Participatiewet (inclusief Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz), IOAW, IOAZ en Tozo), de Wet inburgering, het minima- en schuldhulpverleningsbeleid en bepaalde besluiten op grond van de Algemene wet bestuursrecht (zoals buiten behandeling stellen van aanvragen, herhaalde aanvragen en kennelijke niet-ontvankelijkheid), mits aan het besluit een onderzoek door de Sociale Recherche ten grondslag ligt.De hoorzittingen vinden doorgaans één keer per maand plaats op de maandagmiddag, volgens een vooraf vastgesteld rooster. Per hoorzitting wordt gewerkt met een wisselende voorzitter uit de commissieleden.
Wat wij verwachten van de commissieleden
- Gevoel voor bestuurlijke afwegingen, maar ook oog voor pragmatische oplossingen;
- Uitstekende communicatieve en sociale vaardigheden;
- Affiniteit met het lokale openbaar bestuur.
- Voor de algemene kamer: een juridische opleiding op academisch niveau en ruime, actuele en relevante werkervaring op het terrein van het algemeen bestuursrecht, het omgevingsrecht, het handhavingsrecht en/of het openbare-orderecht;
- Voor de kamer sociale aangelegenheden: een juridische of sociaal-juridische opleiding op academisch niveau en ruime, actuele en relevante werkervaring binnen de sociale zekerheid, zoals met de Participatiewet, Wet inburgering of aanverwante regelgeving. Ervaring met bezwaar- en beroepsprocedures en inzicht in de uitvoeringspraktijk van sociale zekerheidsvoorzieningen zijn een pre.
Vergoeding
De vergoeding bedraagt € 200,- voor de leden en € 225,- voor de voorzitter per zitting en een reiskostenvergoeding.Informatie en sollicitatie
Wil je meer informatie? Neem dan contact op met Mirjam de Klerk Wolters of Margareth van de Merbel van de Algemene Kamer via tel. 140164 of Melvin Niessen (vanaf 29-9-25) Kamer sociale aangelegenheden via tel. 140164.Geïnteresseerd? Stuur ons dan je CV en motivatie via de onderstaande sollicitatieknop. Dit kan t/m 10 oktober a.s.
Kennismakingsgesprekken
We hebben op maandagmiddag 20 oktober 2025 gesprekken met kandidaten voor de algemene kamer. De gesprekken met kandidaten voor de kamer sociale aangelegenheden vinden in overleg plaats.Reageer vandaag
Herken jij jezelf in bovenstaand profiel en heb je interesse, vragen, of wil je direct solliciteren?
Meer informatie over deze vacature?
Neem contact op met Audrey van Schaik van Gemeente Bergen op Zoom
Gerelateerde vacatures
Over de organisatie
Over de organisatie
Als organisatie zijn wij continu op zoek naar de verbinding tussen samenleving en overheid. We willen dat iedereen hier fijn kan wonen, werken en recreëren. Wij zijn een organisatie die vrijheid en verantwoordelijkheid biedt, voor werk waar je uitdaging voelt. Zodat jij en de gemeente blijven groeien. Wij investeren graag in jouw professionele en persoonlijke ontwikkeling.