Ga direct naar de content
Gemeente Bergen op Zoom

Manager

Solliciteer uiterlijk zaterdag 17 juni
plaatsBergen op Zoomlooptijd36 uursalaris6.993 onderwijsWO vervaldatumEindigt vandaag
Met 68.000 inwoners en ruim 650 medewerkers zijn we een middelgrote en slagvaardige gemeente. Samen werken we aan uitdagende maatschappelijke en organisatorische vraagstukken. Je krijgt bij ons alle ruimte om te werken aan waardevolle projecten voor onze inwoners. Bergen op Zoom gaat vooruit en samen krijgen we meer voor elkaar.

Dit is werken als manager

Per 1 mei jl. hebben wij een nieuwe organisatiestructuur met een nieuw managementmodel. Als gevolg daarvan zoeken wij managers voor negen afdelingen binnen onze directies Ruimte & Economie, Bedrijfsvoering en Sociaal & Veilig.

Als manager ben je integraal verantwoordelijk voor de resultaten van één afdeling binnen de gemeente Bergen op Zoom. Je legt verantwoording af aan de directeur van de eigen directie, onderhoudt contacten met de verantwoordelijk bestuurder(s) en andere relevante stakeholders (intern en extern). Je inspireert, stimuleert en enthousiasmeert jouw medewerkers en bent verantwoordelijk voor alle control- en PIJOFACH taken in de eigen afdeling.

Jij maakt het verschil!

De kerntaken van de manager zijn te verdelen in vier hoofdgebieden:
  • Strategische koers en oriëntatie;
  • Verbinden van mensen;
  • Operationele excellentie;
  • Persoonlijk voorbeeldgedrag.

Strategische koers c.q. oriëntatie
  • Volgen van externe en interne ontwikkelingen en op basis daarvan koersvast (mede) invulling geven aan de strategische koers van de organisatie binnen de gestelde kaders teneinde de bestuurlijke ambities te realiseren;
  • Samen met bestuurders, directieteam, collega integraal managers, programma- en projectleiders integraal (horizontaal en verticaal) uitvoering geven aan de (verander)opgaven waarvoor de gemeente Bergen op Zoom staat zoals verwoord in het organisatieontwikkelingsplan;
  • Vanuit een integrale aanpak maken van de vertaalslag van de strategische koers voor de organisatie naar een tactisch jaarplan voor de eigen afdeling met heldere KPI’s voor de te leveren resultaten, prestaties en inzet.

Verbinden van mensen
  • Op mensgerichte, inspirerende wijze en enthousiasmerende wijze leidinggeven aan de afdeling en de individuele medewerkers om hen te verbinden op de koers van de organisatie en ruimte te geven voor persoonlijke ontwikkeling;
  • De integraal manager vervult de werkgeversrol voor zijn medewerkers en is sparringpartner voor hen op strategisch, tactisch en operationeel niveau.
  • Verantwoordelijk voor een optimale opbouw, samenstelling en omvang van de afdeling, nu en in de toekomst, en het ontwikkelen en onderhouden van de professionaliteit van de afdeling. De integraal manager bevordert de samenwerking en kennisdeling zowel binnen de afdeling als met andere afdelingen en blijft voortdurend in gesprek met de individuele medewerkers én met de afdeling in zijn geheel over doelstellingen, ontwikkelmogelijkheden en functioneren.

Operationele excellentie
  • Verantwoordelijk voor procesmanagement en control. De integraal manager onderschrijft de visie op control en heeft affiniteit met proces- en risicomanagement en het inzetten van hard- en soft controls om doelen te realiseren; hij maakt gebruik van de PDCA-cyclus teneinde kwaliteit te bevorderen.
  • Verantwoordelijk voor - en eerste aanspreekpunt voor bestuurders - in de sturing op en het behalen van concrete doelen, acties en KPI’s, zoals geformuleerd in de prestatieafspraken (o.a. begroting, P&C-cyclus en het jaarplan voor de eigen afdeling);
  • De integraal manager is verantwoordelijk voor alle ondersteunende PIJOFACH-taken (Personeel, Informatievoorziening, Organisatie, Financiën, Algemene zaken, Communicatie en Huisvesting) binnen de afdeling.
  • Binnen de gestelde (financiële) kaders realiseren van de PIJOFACH-doelen en taken van de organisatie en meer specifiek de eigen afdeling in nauwe samenwerking met de collega’s binnen bedrijfsvoering en andere organisatieonderdelen.

Persoonlijk voorbeeldgedrag:
  • Voorbeeldgedrag vanuit de visie en kernwaarden van de organisatie (dienstbaar, integraal werkend, betrouwbaar, betrokken, vooruit, voor elkaar)
  • Pro-activiteit, rolvastheid (en bewaken rolvastheid van de ander), integriteit en authenticiteit als leidende principes in de leiderschapsrol

Onder de kop ‘informatie en sollicitatie’ vind je meer informatie over onze organisatie, de vacante posities en de procedure.

Wat breng je mee?

Als mensgerichte leider ben je enthousiast en hecht je veel waarde aan samenwerking. Openheid, eerlijkheid en betrouwbaarheid zijn belangrijke waarden voor jou. Je hebt uitstekende luistervaardigheden en weet vertrouwen op te bouwen bij je medewerkers. Je weet ons te inspireren en samen te werken aan oplossingen en kansen, door te denken in mogelijkheden. Daarnaast ben je proactief in het inspelen op veranderingen en actuele ontwikkelingen. Je focus ligt op het behalen van doelen en resultaten.

Verder breng je mee:
  • Academisch niveau.
  • Ervaring met werken in een complexe, veranderende politiek bestuurlijke omgeving.
  • Ruime ervaring met leidinggeven aan professionals.
  • Bewezen kennis van het managen van veranderingen en het vermogen om veranderingen te faciliteren.
  • Aantoonbare kennis van en ervaring met vraagstukken op het gebied van inrichten, verbeteren van werkprocessen, maar ook met de P&C-cyclus, HR-vraagstukken en business intelligence.

Deze competenties passen bij jou:
  • Organisatiesensitiviteit: je bent goed op de hoogte van wat er speelt binnen de organisatie. Je hebt oog voor de effecten van het eigen handelen en activiteiten op andere onderdelen in de organisatie en houdt daar rekening mee.
  • Mensgericht leiderschap: je inspireert, stimuleert en enthousiasmeert medewerkers door voorbeeldgedrag vanuit de visie en kernwaarden van de organisatie en hebt oog voor hun behoeften.
  • Resultaatgerichtheid: je bent gericht op het behalen van doelen en resultaten zoals afgesproken in het jaarplan en je wil deze koersvast op effectieve en efficiënte manier behalen.

Arbeidsvoorwaarden

Wij bieden een veelzijdige en uitdagende functie in een ambitieuze en dynamische werkomgeving waarbij een prettige werksfeer voorop staat. Er is volop ruimte voor initiatief en kansen om je persoonlijk te ontwikkelen.

Het betreft een arbeidsovereenkomst voor één jaar met uitzicht op een vaste arbeidsovereenkomst. Afhankelijk van opleiding en ervaring is het salaris maximaal € 6.993,- bruto per maand (schaal 13) bij een 36-urige werkweek. Daarnaast bouw je maandelijks over je salaris een individueel keuzebudget (IKB) op van 17,05%, dit kun je vrij besteden aan de beschikbare doelen, passend bij wat jij belangrijk vindt, bijvoorbeeld extra salaris, extra vakantiedagen of een opleiding.

Daarnaast bieden wij flexibiliteit binnen je werkuren en mogelijkheden om thuis te werken. De gewenste startdatum is zo spoedig mogelijk. Een Verklaring Omtrent  Gedrag (VOG-verklaring) is een vereiste bij indiensttreding.

Nieuwsgierig?

De werving en (voor)selectie is uitbesteed aan Geerts & Partners. Upload je motivatie en cv via www.geerts-partners.nl/vacatures/. Wil je eerst meer weten over de functie of de organisatie? Of heb je vragen over de sollicitatieprocedure? Neem dan contact op met Sander Geerts, directeur via 013-207 1006  of via sander.geerts@geerts-partners.nl.

Bekijk ook onze de wervingsfilm!
Delen:

Reageer vandaag

Meer informatie over deze vacature?

Neem contact op met Ellen van As van Gemeente Bergen op Zoom

Gerelateerde vacatures

Over de organisatie

Gemeente Bergen op Zoom logo
Adres
Jacob Obrechtlaan 4
4611AR Bergen op Zoom